Haal mij uit die spotlights!

Je staat in het middelpunt en iedereen staart je aan. Je begint klamme handen te krijgen en je hart gaat sneller tekeer. Je wilt hier helemaal niet staan! Wat nu? ‘Ren zo snel mogelijk weg!’ denk je dan. Niet doen! Zo overwin je de plankenkoorts nooit..

Waarom die angst?

Vermijd jij al heel lang om in het openbaar te spreken en is het langzaam maar zeker steeds erger geworden? Heeft iemand anders je omlaag gehaald of je aangepraat dat jij het niet kan? Is er ooit iets vervelends gebeurd dat te maken heeft met in het middelpunt staan? Dan heb jij waarschijnlijk plankenkoorts. Dat is niet erg, want er is heel veel aan te doen.

Wat gebeurt er met mij?

Plankenkoorts is een sociale fobie en heeft verschillende symptomen. De reacties die je lichaam geeft op de angst zijn vaak:

  • Zweten
  • Trillen
  • Hartkloppingen
  • Blozen
  • Een misselijk gevoel
  • Buikkrampen
  • Er van te voren al heel erg mee zitten (niet kunnen slapen, niet kunnen eten, er constant aan denken)
  • De controle over jezelf verliezen
  • Niet uit je woorden kunnen komen
  • Uitstellen of vermijden

Als je al weet dat je hier last van gaat krijgen, wordt het alleen maar erger! Dan vermijd je het en wil je het liefst weg. Dit kan voor jezelf alleen maar lastig zijn. Denk aan school, stage, je werk of dingen in je persoonlijk leven. Zo kun je niet verder komen en dat is heel vervelend.

Er vanaf komen

Het zal moeilijk zijn om er in een keer af te komen. Maar het is wel mogelijk. De beste optie is heel veel oefenen. Mensen met een baan waarbij je dagelijks of wekelijks presenteert, raken hier aan gewend. Je lichaam raakt er dan ook aan gewend en de hevige spanningen trekken uiteindelijk weg. Spannend blijft het misschien altijd, maar je zult je niet meer zo beroerd voelen en je komt uit je woorden.

Gewoon doorgaan tijdens een presentatie helpt vaak ook. Op een gegeven moment trekken die extreme zenuwen weg. Laat je niet kennen! Dat geldt voor veel mensen, maar helaas niet voor iedereen.

Je hoeft je publiek niet in de ogen te kijken. Zij luisteren wel naar jou, ook als jij je blik niet op hun ogen richt. Probeer zo rustig mogelijk te blijven. Concentreer je op je eigen verhaal. Jij bent nu aan het woord!

Helpt dit niet? Probeer het dan eens veel dieper te zoeken. Waar komt je angst vandaan en hoe kun je het overwinnen? Je kunt dit doen door middel van je gedachtes om te zetten. Zeg tegen jezelf dat het je het goed zult doen, dat er geen nare reacties optreden en dat het publiek naar jou luistert en niets anders. Als je hier echt in gelooft zul je ook resultaat zien. Oefen het een aantal keer bij een bekend persoon of vraag aan je docent/collega of je het vaker mag doen voor publiek om over je angsten heen te komen. Oefening baart kunst!

Foto microfoon: comedynose

Foto boven: libookperson

Foto onder: imaginecup

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.