Van studentenbedrijf naar succesvolle ondernemers

Het idee voor Nyink is ontstaan als studentenbedrijf op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Peter en Erik deden een minor ondernemerschap waarbij zij met elf studenten een idee voor een onderneming moesten verzinnen om dit later als echt product of echte dienst te verkopen. Omdat de minor maar een half jaar duurde was er te weinig tijd om zelf een nieuw product te ontwikkelen, dus besloot de groep van Erik en Peter om een eerder ontworpen idee van voorgaande ondernemerschapsstudenten over te kopen.

Het idee dat zij kochten was dat van flexibele scheidingswanden. Deze wanden waren nog niet geperfectioneerd, maar toch verkochten ze in de tijd van het studentenbedrijf al goed.

Omdat de wanden zo goed verkochten wilden Erik en Peter het idee van de flexibele wanden helemaal perfectioneren en het bedrijf naast hun studie opzetten, zo ontstond Nyink.

De twee heren zijn naast de opleiding, zonder kantoor, gewoon aan de slag gegaan. Zonder ondernemingsplan zijn ze doorgegaan met de verkoop van de wanden. Het product had nog wel wat kinderziektes en andere kwaaltjes die ze eerst wilden wegwerken. Inmiddels hebben ze een eigen werkplaats en een kantoor in Beltrum, Gelderland.

Erik en Peter hebben het succes aan hun eigen inzet te danken. In het begin hebben zij veel tijd besteed aan het bekendmaken van hun product. Een mooi voorbeeld hiervan is de creatieve wijze waarop ze voor minimale kosten in meer dan 20 vakbladen hebben gestaan, wat hen veel publiciteit opleverde.

In 20 vakbladen staan is natuurlijk al een groot succes voor Nyink, maar ze hebben nog veel meer succes behaald. Het grootste succes is het winnen van de Benelux Office Products Award 2012, waarbij beide heren grote bedrijven zoals Samsung en Canon achter zich lieten.

Naast successen is Nyink ook wel een aantal obstakels tegengekomen tijdens hun start. Zo vertelde Erik dat het in het begin heel lastig was om klanten te benaderen. “Je kan mensen best opbellen en zeggen dat je flexibele werkplekafscheidingen verkoopt, maar dan denken die mensen ook, tja het zal wel.” Om dit probleem te tackelen heeft Nyink nu contacten met grootschalige dealers die namens hen de Privascreens verkopen. Peter en Erik waren ook verbaasd om te zien dat het zo ontzettend lang duurde voordat ze een product konden verkopen aan een bedrijf of school. In het begin verwachtten zij dat ze een school binnen konden lopen en daar meteen wat afscheidingen konden verkopen, maar dat was niet het geval. Peter vertelde dat er makkelijk een half jaar tussen het eerste gesprek een daadwerkelijk verkoop kan zitten.

Op dit moment is Nyink vooral bezig om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. Ze verbeteren continu hun product en proces en verzinnen steeds nieuwe manieren om de Privascreens aan de man te brengen. De marketingmix wordt goed aangepast op de ontwikkelingen in de markt.

Tenslotte heeft Peter nog een aantal handige tips voor startende ondernemers:

– “Zie niet te veel gevaren, ook niet in concurrenten of mogelijke na-apers. Als je kwalitatief goede producten levert voor een goede prijs is het voor concurrenten meestal niet rendabel om zelf een soortgelijk product te gaan ontwikkelen. Een samenwerking kan hierbij zorgen voor extra afzet van je eigen product.”

– “Zorg ervoor dat je je kosten in het begin laag weet te houden. Ga geen geld uitgeven aan luxe, maar probeer eerst de cashflow van het bedrijf te verankeren.”

Erik geeft de extra tip om in je directe omgeving naar mogelijke contacten te zoeken.

Wil jij meer weten over Nyink? Kijk dan op www.nyink.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.