Meer dingen tegelijk doen zorgt voor lagere cijfers, dat vinden onderzoekers steeds vaker. Vooral het gebruik van Facebook en het versturen van tekstberichten tijdens de les zorgen ervoor, dat je op de lange termijn slechtere cijfers haalt.
Jongeren groeien op met ICT en gebruiken het vaak, en overal. Dus ook in de les. Onderzoek toont aan dat de meeste sms-jes verstuurd worden tijdens het maken van huiswerk. En 53% van de studenten verstuurt tijdens de les tekstberichten. De onderzoekers hebben gevonden dat dit ten koste gaat van de leerprestaties. Ook is het zo dat jongeren zich af laten leiden tijdens het leren (op school of thuis) door ICT.
Wil je lekker met je vrienden appen, op Facebook bezig zijn en toch nog goede cijfers halen? Dan hebben de onderzoekers ook een tip voor je: las social media pauzes in. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld een half uur aan je huiswerk zit, en je vrienden je niet afleiden via je telefoon of laptop. Daarna kun je kijken wat er gebeurd is en daarop reageren. En probeer het eens een lesuur vol te houden, in die twee minuten leswissel kun je dan weer kijken. Een flinke opgave? Je bent niet de enige, maar goede cijfers zijn ook wat waard!