Filmreview: The Avengers

Film- en stripboekstudio Marvel heeft natuurlijk al heel wat coole films op zijn naam staan. Ik noem even The Hulk, Iron Man, Thor, Captain America en Spiderman. Die zijn zoals jullie misschien wel weten allemaal begonnen als stripboeken die gemaakt zijn door dezelfde studio en heb in de vele jaren tijd veel fans gekregen. Na alle losse superhelden gezien te hebben in de gelijknamige films vond Marvel het tijd om ze samen op het witte doek te brengen als The Avengers, naar de gelijknamige stripboekenserie.

De stripboeken komen tot leven en laten alle superhelden van Marvel met elkaar als groep vechten tegen gezamenlijke vijanden die de aarde proberen te vernietigen. Bekende namen als Iron Man (Robert Downey Jr.), Thor (Chris Hemsworth), Captain America (Chris Evans), The Hulk (Mark Ruffalo) kennen we al, maar in deze film zijn er ook een paar nieuwe namen aan de cast toegevoegd. Nick Fury (Samuel L. Jackson), je hebt hem al gezien in Iron Man 2. Net als The Black Widow (Scarlett Johanson), maar een nieuw lid van de groep is Hawkeye (Jeremy Renner). Met zijn super schietkunsten met pijl en boog is hij een waardig lid van het superteam.

Verhaal
Nadat de vader van Tony Stark (Iron Man) een mysterieuze kubus met een onuitputtelijke energiebron uit het water viste samen met de neergestorte Captain America (Captain America) gaf hij deze aan S.H.I.E.L.D. Na jaren lang niet verder te zijn gekomen bij het onderzoek blijkt de kubus opeens te werken en blijkt het een poort naar een ander universum. Het universum van Thor en Loki (Thor). Door de poort verschijnt Loki. Hij wil wraak nemen op zijn halfbroer Thor en is niet veel goeds van plan met de aarde. Wat daarna volgt is een felle strijd tussen The Avengers en het leger van Loki

Regisseur.
De gemiddelde filmkijker zal het een worst wezen wie of wat de film die ze kijken geregisseerd heeft. Grote namen ken je vaak wel als Martin Scorsese, Christopher Nolan of Steven Spielberg, maar de rest is eigenlijk niet zo belangrijk. De reden dat ik er nu over begin is dat wat de regisseur van The Avengers, Josh Whedon, een bijzonder unieke prestatie heeft neergezet. Als we even kijken naar de geschiedenis in de filmwereld van de beste man (http://www.imdb.com/name/nm0923736/) heeft hij eigenlijk alleen maar TV-series geregisseerd. Toy Story is daarop een uitzondering, maar eigenlijk heeft hij vanuit tv direct één van de meest ambitieuze projecten voor het witte doek van de afgelopen jaren aangepakt. Een film waar heel veel mensen met smart naar uitkeken. Een film waar je zo veel aan kon verknallen, maar dat heeft ie niet gedaan, het is hem eigenlijk bizar goed geluk om van de stripboeken een schitterende film te maken! Je kunt merken dat Josh een die-hard Marvel-fan is Chapeau!

Humor vs. Actie
Het is een superheldenfilm dus het kan ook niets anders dan dat de film overladen is met actie. Explosies, man tot man gevechten, luchtgevechten en voertuigachtervolgingen ten overvloed. Allemaal tof in beeld gebrachte en af en toe zelfs wat referenties naar de specifieke stijl die de originele comics hadden. Wat je echt niet verwacht is dat er echt belachelijk veel humor in the Avengers zit. Als je de humor uit Iron Man kent weet je een beetje wat ik bedoel.
De hele zaal ging werkelijk stuk om de grappen van Iron Man/Tony Stark en The Hulk, wat je toch niet verwacht van zo’n grote boze groene losgeslagen lomperik. Zowel tekstueel als fysieke grappen komen voorbij in het heetst van de strijd en daarbuiten en om de een lach je nog harder dan de ander.

Elke superheld komt voldoende aan bod en je hebt bijna niet het gevoel dat mensen alleen aan het vechten zijn in een hoekje. Enige minpuntje is wel dat het soms wat oneerljk verdeeld was. Waar Thor, De Hulk en Iron Man monsters zo groot als een flatgebouw verslaan zijn Hawkeye, Black Widow en Captain America een beetje op de grond aan het worstelen met 1 of 2 enkele aliens. Niet helemaal in balans.

Alles was voor de rest goed op elkaar afgestemd en ik heb me letterlijk geen moment verveeld toen ik zat te kijken. Het knapst vind ik nog dat als je weet wat voor een werk er gaat zitten in 1 van die superheldenfilms, het des te knapper is dat ze nu alles zo goed bij elkaar hebben gekregen.

Als je van superhelden, comics, actie en humor houdt moet je The Avengers zeker gaan zien.
Ik geef hem een 8,7