Influencers

De meeste jongeren zitten (bijna) elke dag op social media. YouTube, Instagram, Snapchat en TikTok zijn heel populair. De kans dat je daar in aanraking komt met een influencer is groot.

Influencer marketing

Een influencer is iemand die anderen beïnvloedt in hun (koop)gedrag. Influencers hebben meestal veel volgers op social media, bijvoorbeeld omdat ze een beroemdheid zijn of expert op een bepaald onderwerp.

Veel bedrijven maken gebruik van influencers voor hun marketing. De influencer promoot het product van het bedrijf en krijgt daar geld of een product voor. Bijvoorbeeld een bekende sporter die sportschoenen laat zien, een beroemdheid die een beautyproduct aanprijst of een gamer die een nieuwe game bespreekt.

Koopverleiding

Jongeren kijken vaak op tegen influencers. Ze hechten veel waarde aan hun mening. Ze willen dat hun eigen leven een beetje lijkt op dat van de influencer. Je vindt het misschien wel cool om te laten zien dat jij hetzelfde product hebt als je favoriete YouTuber. Bedrijven spelen daar handig op in. Zo kunnen ze extra veel producten verkopen.

Reclame via influencers gaat vaak zonder dat je het je bewust bent. Misschien denk je dat je niet beïnvloed wordt door reclame door een influencer en dat het echt je eigen keuze is om een product te kopen. Maar toch word je vaak onbewust verleid en koop je iets dat je eigenlijk niet nodig hebt of veel te duur is.

Op Nationaalbespaarcentrum.nl vind je tips om koopverleidingen te verslaan.

Mediawet

In Nederland is het geregeld via de Mediawet dat reclame op social media herkenbaar moet zijn. YouTubers zijn verplicht om duidelijk te laten zien wanneer zij reclame maken voor een bedrijf of product. Dat geeft jou als kijker meer duidelijkheid. Als jij weet dat een influencer gesponsord wordt, is het voor jou misschien makkelijker om een product niet te kopen.

Tips

Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet verleid wordt om iets te kopen dat je niet nodig hebt? Jongeren geven elkaar de volgende tips.

  • Kijk goed of iets gesponsord is of niet.
  • Denk minimaal twee dagen na voordat je een aankoop doet. Heb je het echt wel nodig?
  • Ga bij elke aankoop na hoe lang je ervoor moet werken. Is het je dat waard? Lees meer over omgaan met geld.
  • Op social media doet iedereen zich zo goed mogelijk voor. Wees je bewust dat dat een gevoel van groepsdruk kan geven.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Praat er eens over met je vrienden.
  • Niemand is perfect, al lijkt dat misschien wel zo op social media. Probeer niet te twijfelen over je eigen leven. Het kopen van spullen maakt van jou geen ander mens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.