Onzeker over je gewicht

Je kan erg onzeker zijn over je gewicht. Misschien vind je jezelf wel te dik of juist te dun? In de meeste gevallen kan je zelf aan je gewicht werken óf je lichaam proberen te accepteren zoals die is. Maar dat is niet altijd zo makkelijk. Op de website van het voedingscentrum kun je eenvoudig je Body Mass Index (BMI) uitrekenen. Daarmee kun je zien of je een gezond gewicht hebt voor jouw lengte. Houd er rekening mee dat je in de puberteit nog volop in de groei bent. Hierdoor kan je gewicht erg schommelen en je BMI kan dus ook vaak veranderen.

Gratis stockfoto met atleet, behandeling, crossfit, cursus

Overgewicht

Wanneer je overgewicht hebt kun je te maken krijgen met gezondheidsproblemen. Je verhoogt het risico op bijvoorbeeld diabetes type 2 of hart- en vaatziekten. Overgewicht kan veroorzaakt worden door mentale problemen, maar ook kan het erfelijk zijn en in je familie zitten. Voel je je onzeker over je gewicht? Ga dan naar de huisarts of een diëtist.

Gratis stockfoto met aantrekkelijk, aantrekkelijk mooi, apparaat, apparaatje

Tips tegen overgewicht

Hieronder geven we aantal tips voor als je zelf aan je gewicht wilt werken:

  • Eet altijd op een vaste plaats en op een vaste tijd. Zo weet je waar je aan toe bent en ga je minder snel tussendoor snacken.
  • Bepaal nauwkeurig hoeveel eten je kookt of opschept. Zo ga je niet onbewust over je grenzen heen.
  • Concentreer je echt op het eten en neem de tijd. Ga niet ondertussen andere dingen doen.
  • Ga vooral geen maaltijden overslaan! De honger die je daarvan krijgt compenseer je meestal met (ongezonde) tussendoortjes. Daardoor heb je minder honger bij de volgende belangrijke maaltijd.
  • Drink veel water: je krijgt een 'vol' gevoel en het is goed voor de stofwisseling.
  • Ga op vaste dagen sporten, het liefst samen met iemand anders om elkaar gemotiveerd te houden. Zoek wel een sport die echt bij jou/jullie past.
  • Ga naar voedingscentrum.nl voor meer tips.

Ondergewicht

Een te hoog gewicht kan ongezond zijn, maar dat geldt zeker ook voor een te laag gewicht. Je lichaam kan dan een tekort krijgen aan allerlei voedingsstoffen, waardoor je afweer achteruit gaat en je je slap en moe kan voelen. Ondergewicht is een serieus probleem maar wordt soms weggezet als aanstellerij. Mensen zeggen dat je 'gewoon wat meer moet eten' alsof het niks voorstelt. Kijk maar eens naar het filmpje hieronder:

Tips om aan te komen

Wanneer je ernstig ondergewicht hebt moet je hiervoor naar de huisarts. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een eetstoornis. In andere gevallen kan je zelf proberen aan te komen, maar doe dit dan wel op een gezonde manier! Hieronder geven we je een aantal handige tips:

  • Maak naast de drie normale maaltijden op een dag ook ruimte voor gezonde tussendoortjes. Probeer op deze manier zo'n zes keer per dag iets te eten.
  • Zorg dat je gevarieerd en niet te vet eet. Vet eten remt de eetlust waardoor het moeilijk wordt om iedere paar uur iets te eten.
  • Eet en drink juist wel enigszins zure dingen zoals fruit(sap) óf neem een half uur voor je warme maaltijd een kop bouillon. Beide kunnen ze zorgen voor het vergroten van je eetlust.
  • Zorg dat je genoeg blijft bewegen! Dit maakt je spieren sterker en zorgt voor een fitter gevoel.
  • Zorg dat je altijd genoeg boodschappen in huis hebt zodat je genoeg kan kiezen wanneer je honger hebt.
  • Kijk op voedingscentrum.nl voor nog meer handige tips!

Dieet, Voedsel, Gezonde, Voeding, Gezondheid

Onzeker

Misschien ben je wel heel onzeker over je gewicht, ook al heb je geen over- of ondergewicht. Je schaamt je voor je lichaam en zou het liefst een paar kilo's meer of minder wegen. Ook aan deze onzekerheid kan je werken, dat kost alleen wel tijd. Hier geven we een aantal tips die je in je achterhoofd kan houden:

  • Schrijf iedere dag drie dingen op waar je je lichaam dankbaar voor bent. Dit kan misschien raar klinken, maar het helpt je te beseffen wat je lichaam allemaal voor je doet in plaats van hoe het eruit ziet.
  • Verzorg je lichaam goed. Zo ga je automatisch je lichaam meer waarderen.
  • Bedenk dat iedereen onzekerheden heeft. Zelfs die ene persoon waar jij zo tegenop kijkt!
  • Als het je niet meteen lukt om zelfverzekerd te zijn, doe dan maar alsof! Als jij jezelf blijft vertellen hoe mooi je bent, zal je hier uiteindelijk de waarheid van inzien.

Hulp nodig?

Je kunt op diverse manieren hulp krijgen om aan te komen of om af te vallen. Dit wordt meestal gewoon betaald vanuit de zorgverzekering. Je kunt rechtstreeks met een diëtist bellen, maar beter is het om eerst even langs te gaan bij jouw huisarts.

Meer info

  • Je kan onzeker zijn over je gewicht door al die 'perfecte plaatjes' op social media. Lees hierover meer in ons thema: De druk van social media
  • Als je het moeilijk vindt om vooral in deze tijden genoeg te bewegen, lees dan ons thema: Thuis fit blijven
  • Sommige mensen veranderen uit onzekerheid van alles aan hun lichaam. Hierover lees je meer in ons thema: Perfect lichaam, hoe ver ga je?
  • Wil je inzicht krijgen over jouw gewicht? Je kan je BMI berekenen op voedingscentrum.nl. Op deze site kan je ook van alles lezen over je gewicht en hoe je kan aankomen of afvallen.
  • Op overgewicht.org kan je ook van alles lezen over werken aan en leven met overgewicht.
  • Je kan ook kijken op stichting-jij.nl: een site voor iedereen die te maken heeft met een eetstoornis.
  • Op de site anorexiajongens.nl kan je vragen stellen, informatie lezen en een zelftest doen over eetstoornissen.
  • Voor online hulp bij een eetstoornis kan je ook op de site proud2Bme.nl terecht.
  • Op de site van de Obesitasvereniging vind je een interessant artikel: 'Helpt CBD olie bij afvallen?'
  • Expertinfo: gezonde voeding
  • Expertinfo: hoeveel eten heb je per dag nodig?

Of ga naar ons forum en deel jouw verhaal!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.