Roken: weg met die peukies!

​Het helpt tegen stress, je wordt er rustig van en het is lekker. Of tenminste, dat is wat er gezegd wordt over roken. Maar roken is heel verslavend en erg slecht voor je gezondheid.

Verslaving

Je kan gaan roken omdat je denkt dat het stoer is, bijvoorbeeld omdat je veel vrienden hebt die het ook doen. Misschien hebben die vrienden je wel overgehaald. Of je gaat roken tegen stress, omdat je hebt gehoord dat het daar tegen zou helpen. Ook al zou het daartegen helpen (alleen op de korte termijn), dan nog zijn de bijwerkingen van roken heftig. Het is heel ongezond en verslavend, zoals je in het filmpje bovenaan al zag. De nicotine in een sigaret geeft je wel even een kick, maar al snel wil je lijf meer. Daar komt de verslaving om de hoek kijken. Gelukkig zijn er een heleboel andere manieren om rustig te worden en stress tegen te gaan, die ook nog eens een stuk minder ongezond zijn. Denk aan gewoon even diep ademhalen om rustig te worden of sporten tegen stress.

Ongezond

Dat roken ongezond is weet je inmiddels wel. Dat komt doordat er gevaarlijke stoffen in sigaretten zitten, zoals teer en koolmonoxide. Teer blijft in je longen plakken, waardoor je luchtwegen niet meer goed schoon kunnen worden. Je wordt dan kortademig en krijgt minder lucht. Ook krijg je van teer bruine aanslag op je tanden en vingers. Koolmonoxide ontstaat bij de verbranding van een sigaret, als je daar te veel van binnenkrijgt kun je stikken. Uiteindelijk kan je van roken ook nog ernstige ziektes krijgen, zoals longkanker.

Hoe kom je er vanaf?

Hieronder zie je wetenschappelijk bewezen tips voor stoppen met roken.

Zoals al in het filmpje werd gezegd, als je echt wil stoppen met roken is het belangrijk dat je er voor 100% achter staat. Het kan soms moeilijk zijn, maar er zijn gelukkig allerlei dingen die je kunnen helpen. Er bestaan bijvoorbeeld nicotinepleisters of nicotinekauwgom die het stoppen makkelijker kunnen maken.

Roken doen veel mensen uit gewoonte of verveling. Dan helpt het om iedere keer dat je uit gewoonte een sigaret wil pakken het roken te vervangen door iets anders. Pak een kauwgompje, pak iets in je handen of doe iets dat je echt leuk vindt, zoals je hobby. Zo gaan je gedachten naar iets leuks en niet naar de verleiding van een sigaret. Vertel daarnaast je vrienden en familie dat jij wil stoppen, zodat zij je kunnen steunen. Of installeer een app die je laat zien hoeveel dagen je al vrij bent, en hoeveel geld je dat heeft opgeleverd. Je zult verbaasd zijn hoeveel geld je overhoudt!

Nog een tip is om op een mooi briefje te schrijven waarom je wil stoppen en plak die op je spiegel. Bijvoorbeeld: Ik krijg een mooier gebit, mooiere huid, frisse adem, geen rokershoest, meer geld en ik leef gezonder!

Heeft het eigenlijk wel zin om te stoppen? Ja! Als je stopt met roken herstelt je lichaam in een paar jaar zodat je weer even gezond kunt worden als een niet-roker. Hoe sneller je stopt, hoe eerder je weer gezonder wordt. Het heeft dus zeker zin!

Wist je dat…?

• Een op de twee rokers sterft aan de gevolgen van roken?
• Er 600 gifstoffen zitten in een sigaret?
• Er 4000 chemische stoffen zitten in een sigaret?
• Er voor elke 300 sigaretten een boom moet worden gekapt?
• Je in Japan pas vanaf je 20e sigaretten kunt kopen?
• Nicotine verslavender is dan cocaïne en heroïne?
• Je vanaf je 18e mag roken.

Kortom, er zitten meer nadelen dan voordelen aan roken. Mocht je echt verslaafd zijn dan zijn er genoeg mensen die jou kunnen helpen. Ook hebben wij hier nog meer informatie over roken die jou kan ondersteunen.

Heb je nog wat extra motivatie nodig om te stoppen? Dylan Haegens geeft je tien redenen om niet te roken.

En wil je meer lezen over stoppen met roken? Hier een leuk artikel over ‘de beste tips om te stoppen met roken’ en hier een lijst met de beste apps om te stoppen.

Foto jongeren: JIP

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.