Een groot mysterie: hypes

Ik heb vroeger heel veel hypes voorbij zien komen: van bandjes om je hoofd, tot Adidas trainingsjasjes en van waveboards tot Wuppies en Diddle-plaatjes. Ken jij de fidget-spinner nog? Vorig jaar had iedereen er wel één. Nu hoef je er echt niet meer mee aan te komen zetten op school.

Waarom wordt het ene speelgoed wel een hype en het andere niet? Dat blijft een beetje een mysterie. Daarom ben ik altijd erg gefascineerd door nieuwe hypes. Opeens zijn ze er: wie heeft het bedacht? Hoe kan het dat iets in Amsterdam super populair is, maar ook in een mini-dorpje ergens onderin Limburg? Dit kan niet alleen door sociale media komen, want dat was er vroeger ook niet. Hoe ontstaan hypes wel?

Volgens mij werkt het zo: Iemand uit je klas heeft iets cools en de volgende dag hebben 3 anderen het ook. Een week later loopt de hele school er mee. En al deze mensen vertellen het weer aan hun neefjes, nichtjes of vrienden op andere scholen. Voor je het weet loopt het hele land er mee. Het is een soort mond-op-mond reclame.

Het allerleukste aan hypes is dat ze niet bedacht worden door bedrijven, maar door kinderen of jongeren zelf! Dat betekent dat je dus ook je eigen hype kunt maken. Ga jij die uitdaging aan?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.