Openbaar (vee)Vervoer

Openbaar Veevervoer
Als je in de spits reist herken je vast het volgende: je komt het perron op lopen en er staat al een flinke groep mensen die eigenlijk allemaal staan te wachten op diezelfde trein waarmee jij straks ook moet. Een paar minuten later komt de trein het station binnen glijden. Je kijkt door de raampjes en je ziet de bui al hangen. Er staan al mensen in de gangpaden en alle mensen die op het perron staan moeten allemaal ook nog mee. Nadat er maar een paar mensen uit zijn gelaten begint het grote propwerk. Mensen worden verder de gangpaden ingeduwd tot ze zelfs tussen de zitjes moeten gaan staan, omdat de rest ook met deze trein mee moet. Uiteindelijk sta je er dan opelkaargepakt, inelkaargedrukt en zonder bewegingsruimte – en moet je zo nog een reis van een half uur (of meer) maken. Openbaar Vervoer is op dat moment echt gewoon Openbaar VEEvervoer geworden.

Alternatief
De regering wil graag dat het rustiger wordt in de Randstad en dat met name de snelwegen die er doorheen lopen filevrij gaan worden. Met gelikte reclamecampagnes met onder andere Nick & Simon, proberen ze mensen aan het treinen te krijgen. Ook al zouden er volgens de NS meer treinen op tijd hebben gereden het afgelopen jaar (al is er wat flexibel omgegaan met het afronden): op dit moment merken we er nog niet veel van. De afgelopen weken was het zelfs meerdere keren raak rond Amsterdam, Amersfoort en Den Bosch. Treinen en reizen met het OV zou een alternatief moeten zijn voor het rijden met de auto, maar als steeds meer mensen dat gaan doen, gaan de problemen niet weg: ze worden alleen maar groter. Een vicieuze cirkel eigenlijk. In gewone mensentaal betekent het eigenlijk dat als er meer mensen met het OV gaan en minder met de auto, de drukte op het spoor alleen maar groter en groter wordt, waardoor mensen weer met de auto gaan. Het lost elkaar niet op, het is het verplaatsten van het probleem.

Oorzaken
Als er problemen op het spoor zijn wordt er vaak als eerste gewezen naar de NS. Logisch! Maar niet altijd eerlijk. NS is het vervoersbedrijf dat de mensen vervoert van A naar B. Ze hebben alleen maar mensen in dienst. De conducteurs, de machinisten, servicemedewerkers: allemaal in dienst van de NS. De NS heeft geen eigen treinen, stations of spoor. Die zijn allemaal van ProRail. De meeste problemen komen door dat materieel! Kapotte treinen, sein- en wisselstoringen, blaadjes op de rails… Voor veel problemen wordt een tijdelijke oplossing gevonden, maar niets structureels. Ik ken bijvoorbeeld een traject waar al jarenlang een gloednieuwe glasvezellijn langs het spoor ligt om om de problemen met de seinen en wissels op te lossen, maar waar ProRail het schijnbaar niet noodzakelijk genoeg vindt om de kabeltjes aan te sluiten. Zo zadelt ProRail duizenden reizigers elke week weer op met een enorme lading vertragingen en het uitvallen van treinen.

Het hele OV-Chipkaart-debacle is eigenlijk het gevolg van Trans Link Systems: een samenwerkingsverband tussen bijna alle vervoerders in Nederland. Problemen: de lekke chip, de incheckpoortjes die te hacken zijn, het niet werken van de poortjes of spook-afschrijvingen. Op 11 november stond op de voorpagina van de Spits nog een groot stuk over zoekgeraakt saldo op de OV-Chipkaarten. Ook al zo’n irritatiebron.

Blaadjes op de rails en bevroren wissels, nog zoiets! Tot 5 jaar geleden hoorde je er nooit iets over en was alles koek en ei! Het wordt hier hoogstens -10 graden – en dan zouden de treinen niet meer kunnen rijden door bevroren wissels. Zelfs in de Scandinavische landen waar het standaard die temperatuur is en er 1 meter sneeuw ligt, kunnen treinen gewoon op tijd rijden!

Het probleem is dat we wel willen reizen met het het OV, maar het ons wel moeilijk wordt gemaakt om er echt ook voor te kiezen, aangezien we aangewezen zijn op het bedrijf dat het monopolie heeft op het Openbaar Vervoer van Nederland.

Nieuwsberichten over het falende Openbaar Vervoer

Foto: thms.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.