De nieuwe dienstregeling van de NS is van start gegaan. En de eerste dag waren er vooral klachten van reizigers op Twitter en Facebook. Er kwamen een paar positieve reacties voorbij, maar de meeste berichten waren negatief. Het meest werd er geklaagd over vaker overstappen of de volgende trein missen door een kortere overstaptijd, waardoor je later op school en werk komt. En natuurlijk is het vervelend om langer te moeten reizen. Maar er zit meer achter zo’n dienstregeling dan je misschien denkt.
Hoe maak je een nieuwe dienstregeling?
Het begon allemaal 5 jaar geleden. Toen Tim van Leeuwen met zijn team een start maakte met het plannen van de nieuwe dienstregeling van 2017. De hele dienstregeling is opnieuw gemaakt, daarbij is elk traject en elk station opnieuw bekeken. Station Zwolle is als startpunt genomen, omdat je vanuit Zwolle in 7 verschillende richtingen kan reizen. Het doel was om zoveel mogelijk reizigers blij te maken. Helaas is dat niet meteen gelukt, maar met zo’n groot project dat niet getest kan worden is dat ook erg lastig.
Niet alleen bij de NS zijn er veranderingen. Door de aanpassingen hebben bijvoorbeeld ook de bussen een nieuwe dienstregeling. En in Zeeland beginnen de scholen zelfs een kwartier later, zodat de leerlingen niet veel te vroeg of te laat op school komen. Grote gevolgen dus en niet alleen voor de trein!
Voor mij was het ook even kijken. Hoe laat gaat de bus? Moet ik nog iets eerder weg? Op mijn route waren er weinig veranderingen. Van mij hebben ze geen klacht gehoord, maar daarmee was ik volgens mij wel een uitzondering. Je kunt natuurlijk niet iedereen tevredenstellen met het maken van een dienstregeling. Met een grote verandering, die niet getest kan worden, is het lastig om het in één keer goed te doen. Voor de NS was het ook afwachten of het goed zou gaan. Weten zij ook een keer hoe het voelt om te wachten! 😉
Foto trein: Roel Hemkes
Foto Treinstation Zwolle: Wikimedia