Vervelend of geniaal bedacht?

Waarom reclame?

Voor bedrijven zijn reclames onmisbaar. Door reclames proberen ze jouw gedrag te beïnvloeden en de producten bij jou bekend te maken zodat jij ze gaat kopen. Ook hopen ze dat je een reclame leuk vindt of irritant en deze dan met andere mensen gaat bespreken, dit zorgt voor naamsbekendheid. Welke technieken gebruiken de makers daarvoor? Hieronder laat ik een aantal technieken met een voorbeeld filmpje zien.

Aansluiten bij evenementen met inhakers

Het bekendste voorbeeld is de inhaker en die vind ik ook het leukst. Bij een groot evenement waar veel mensen naar kijken wordt een reclame bedacht die daarbij aansluit. Een bekend voorbeeld is bij het EK of WK voetbal met de Welpies en de Hamsters van Albert Heijn. Ook Heineken laat zich vaak zien met het rugnummer shirt en de Trompet, een combinatie van trommel en hoed.

Op 4 juli start de Tour de France in Utrecht, supermarkt Jumbo haakt daar mooi op in met een campagne. Volgens Jumbo schuilt in iedereen een kampioen. Op het laatst komt Joop Zoetemelk, de Nederlandse winnaar van de Tour, nog in het filmpje voor. De boodschap wordt steeds herhaald, een goede techniek om het te laten hangen. Dus waar ben jij kampioen in?

Reclame met een boodschap…

Reclames worden soms ook gebruikt om een bepaalde zaak duidelijk te maken. Deze Volkswagen reclame laat zien wat gebeurt als je een smartphone gebruikt tijdens het rijden. Een pijnlijke boodschap maar van groot belang in het veilig rijden.

Positieve reactie met humor

Hoe meer humor hoe vaker de reclame wordt onthouden. Onbewust wordt er een goed gevoel aan de reclame overgehouden. Hoe leuker hoe beter. Positieve associaties blijven langer hangen. Zelf ben ik groot fan van de ‘Even Apeldoorn Bellen’ reclames. Een van nieuwste reclames van hun maakt een mooie verbinding met het presenteren van gadgets. In dit filmpje zie je dat twee inbrekers het wel heel makkelijk krijgen, maar hoe komt dat….?

Sterkere boodschap met muziek

Eentje die ook altijd goed werkt is bijbehorende muziek onder de reclame zetten. Muziek versterkt de boodschap. Bij vervelende boodschappen een wat droevig deuntje en bij vrolijke uitingen een opzwepend muziekje. Een goed voorbeeld is de reclame van Albert Heijn met de zomerhits….en deze blijft hangen….Lalala 😉

Richten op een speciale doelgroep

Autoverhuurbedrijf Hertz laat in onderstaand filmpje zien hoe ze een specifieke, maar diverse groep wilden bereiken en overtuigen tot het huren van een auto. Hertz biedt tegenwoordig speciale hondenkooien aan in de auto. De mensen die ze willen bereiken hebben één ding gemeen: ze hebben een hond.

Om die mensen te bereiken legden ze bij uitlaatplekken botten neer met een boodschap eraan. Een directe en persoonlijke aanpak, ook wel direct marketing. En wie vertrouwen mensen meer dan hun beste vriend? Toch wordt dit niet altijd gewaardeerd, door de directe inbreuk in de vrije tijd.

Viral?

Naast de reclames op TV gebruiken ook een aantal bedrijven een andere manier om bekendheid te krijgen. Dit doen ze door filmpjes te maken die zo leuk zijn dat ze worden gedeeld via sociale media, als het filmpje veel wordt gedeeld dan gaat het ‘viral’. En dit kan snel gaan.

Een voorbeeld van een leuk online gebruikt filmpje is die van KLM. Een schattig hondje die op een speciale manier de gevonden voorwerpen terug brengt. Dat moet toch wel gedeeld worden…

Zijn er nog andere technieken?

Er zijn nog vele andere technieken die worden gebruikt. Bijvoorbeeld het gebruik van vaste personages. Het gezin in de Jumbo reclame of de supermarktmanager van Albert Heijn komen altijd terug in de reclames. Ondertussen is bekende supermarktmanager gestopt, het was zelfs groot nieuws. Beter kan je het niet hebben als reclamemaker.

Ook wordt veel gebruik gemaakt van bekende mensen, vooral in sport reclames. Ze worden gezien als voorbeeld, kijkers kunnen zich ook met bekende mensen vergelijken. En als een bekend persoon het product gebruikt dan zal het wel goed zijn.

Zo zie je maar dat de makers van reclames veel verschillende technieken gebruiken om bij jou een emotie los te maken. Irritant of juist een goed gevoel.

Wat valt jou op?

Als jij naar een reclame kijkt, wat valt er dan op? En heb jij nog voorbeeld van een geniale reclame? Zet het dan hieronder neer. Ik ben benieuwd!

Blogplaatje: Chetank

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.