Afvallen, maar hoe dan?

Niet snoepen, lijnen, je buikje wegwerken…Termen die je waarschijnlijk wel vaker hoort. Je valt af door te sporten, te bewegen en gezonder (of minder) te eten. Elk lichaam is anders en daarom zijn er verschillende manieren om af te vallen.

Wat gebeurt er als je afvalt?

Als je afvalt, verbrand je koolhydraten. Dit zijn stoffen die energie leveren en deze worden ook wel suikers genoemd. Koolhydraten haal je uit voedsel zoals brood en pasta, ook zitten deze in aardappelen en peulvruchten. Als je lichaam deze koolhydraten heeft verbrand dan gaat je lichaam de reserves, die bestaan uit vet, verbranden. Als je vet verbrandt, ga je gewicht verliezen en dus afvallen. Wist je dat pas na 20 minuten beweging je vet begint te verbranden? Afvallen gaat dus niet een, twee, drie.

Manieren om af te vallen

De gezondste en meest effectieve manier om af te vallen is door gezond te eten en daarnaast te sporten. Je zorgt goed voor je lichaam en je raakt zo beter in balans. Vaak heeft dit wel tijd nodig. Daarom is geduld hebben ook belangrijk als het om afvallen gaat. Als je het op deze manier doet, is de kans kleiner dat je gaat jo-jo’en. Het jo-jo effect komt voor als je ineens afwijkt van je eetpatroon, in korte tijd veel afvalt en dan weer ‘normaal’ gaat eten. Dit komt heel vaak voor bij crashdiëten. Crashdiëten, of streng lijnen om in een korte tijd veel gewicht te verliezen, is een ongezonde manier van afvallen. Sommige mensen slikken bepaalde pillen, hongeren zichzelf compleet uit of steken hun vinger in hun keel. Deze pogingen tot afvallen kunnen heel schadelijk zijn (denk aan flauwvallen, je organen die slecht gaan functioneren en kans op een eetstoornis) en zijn bovendien vaak niet effectief.

Tips om lekkerder in je vel te zitten

Voor een gezond lichaam moet je natuurlijk wel wat voor over hebben. Het is soms hard werken maar het resultaat is zo fijn… Hier zijn een paar gouden tips die je goed op weg helpen als je gezond wilt afvallen:

  1. Eet gezond! Vooral fruit, groenten, (geen vette) vis en bepaalde noten. Laat ongezonde snacks en tussendoortjes en frisdranken staan, eet in plaats daarvan liever een appel of snoepgroenten.
  2. Beweeg! Gezond eten is lang niet alles. Door te bewegen val je sneller af en ziet je lichaam er mooier uit. Je kunt bijvoorbeeld naar buiten gaan en joggen, naar een sportschool of gewoon thuis via Youtube workouts opzoeken waarbij je bijna niks nodig hebt zoals bij de 7 minute workout.
  3. Eet drie maaltijden per dag. Zorg dat je lichaam ontbijt, lunch en avondeten krijgt. Sla geen maaltijden over, als je al iets wilt veranderen kun je proberen om bijvoorbeeld in plaats van drie boterhammen er twee te nemen. Naast de drie maaltijden kun je eventueel 2 á 3 gezonde tussendoortjes eten.
  4. Water! Drink elke dag sowieso 1,5 liter water. Water spoelt alle slechte stoffen weg uit je lichaam en kan zelfs je trek even stillen. Ook houdt het je vetverbranding op gang. Als je niet zo’n water lover bent, drink dan thee (zonder suiker natuurlijk).

Afvallen is echt niet altijd makkelijk, maar als je het wilt, dan kun je het! Onthoud dat niemand perfect is. Elk lichaam is uniek en je bent heus niet meteen perfect als je maar dun bent. Maatje 36 hebben is niet wat telt, maar luisteren naar je lichaam, lekker in je vel zitten en van je eigen lichaam houden is wat echt belangrijk is!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.