Depressed door de lockdown

Depressed door de lockdown

Het gaat niet goed met veel Nederlandse jongeren. Uit onderzoek van het Zilveren kruis blijkt dat ongeveer de helft van de jongeren zich vermoeider en somberder voelt. Wat is er aan de hand en wat kan jij doen om de lockdown-dip tegen te gaan? En wanneer is het een dip en wanneer een depressie?

Wat gebeurt er?

Door de lockdown zitten we allemaal weer binnen. Het is moeilijk om je vrienden te zien en veel gezinnen zitten nu 24/7 bij elkaar in huis wat natuurlijk voor spanning kan zorgen. Verder worden jongeren ook niet echt bepaald blij van het online onderwijs en kunnen ze vaak niet sporten. Dit en een heleboel andere redenen zorgen ervoor dat jongeren meer stress ervaren, vereenzamen en steeds meer last hebben van depressieve klachten.

Depressief

Tips om de lockdown-dip tegen te gaan

Het is dus een hele moeilijke tijd voor alle thuiszitters. Wij hebben daarom wat tips verzamelt die jou kunnen helpen deze lockdown-dip tegen te gaan.

  • Het is erg belangrijk om je ritme te behouden. Dus gewoon op tijd uit bed (en dus niet online lessen vanuit bed volgen).
  • Ga sporten! Bewegen heeft een heel positieve impact op je mentale gezondheid.
  • Beloon jezelf! Er is niks mis mee om even te Netflixen of om te gaan gamen maar het werkt het beste om dit te doen na dat je aan school hebt gewerkt of na een uurtje sporten.
  • Op YouTube vind je video's over een goede schooldag routine, kijk eens wat bij jou past!

Let op jezelf

Houd jezelf goed in de gaten en onderneem actie wanneer jij denkt dat het nodig is. Heb je bijvoorbeeld het gevoel dat het je even te veel wordt, dan kun je even rustig wandelen of iets anders doen wat je kalmeert. Ben je de laatste tijd erg vaak erg somber? Dan is het belangrijk om op tijd aan de bel te trekken en hulp te zoeken.

Heb ik een depressie?

In deze tijd kun je extra vatbaar zijn voor depressies en andere mentale en psychologische problemen. Heb jij het idee dat het niet goed gaat met jou? Hier zijn een aantal symptomen die kunnen voorkomen bij een depressie:

  • Dingen die je eerder vrolijk maakten doen nu niks meer met je
  • Je bent makkelijk geïrriteerd en chagrijnig
  • Je hebt last van slapeloosheid
  • Je bent vermoeid
  • Je hebt last van concentratieproblemen

Herken jij jezelf hierin? En wil je weten of je een dip hebt of een depressie? Doe dan de diptest op gripopjedip.nl. Op deze site vind je ook filmpjes met persoonlijke verhalen, tips en kun je je aanmelden voor een online cursus. Ook kun je hier gratis hulp krijgen via mail.

Wat kun je doen?

Bij depressieve gedachtes is het belangrijk om erover te praten met een vertrouwenspersoon, zoals je huisarts, een mentor op school of een jongerenwerker. Ook kun je terecht op heyhetisoke.nl of bij de kindertelefoon voor persoonlijk contact via app, chat, mail of telefoon.

Meer informatie

Gripopjedip.nl

Dip of depressie?

Maak vrienden bij Join Us online

Jezelf motiveren

Tips voor als je je eenzaam voelt

Thuis fit blijven

Crisislijn bij suïcideneigingen: 113 zelfmoordpreventie (0900-0113)

Mijn vriend(in) heeft een depressie. Wat nu?

Ik snijd mezelf

Depressie test van psyned.nl

Wie kan mij helpen?

Of deel jouw ervaring op ons forum.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.