Winterdip

Je hebt het misschien al gemerkt: De herfst is officieel begonnen. Het begint kouder te worden, de klok gaat een uur terug en het is steeds langer donker. Daar voelen veel mensen zich moe door. Zij hebben minder zin om dingen te doen en komen moeilijk hun bed uit. Misschien heb jij daar ook wel last van?

Wat is een winterdip?

Terwijl de een hoopvol het raam uitkijkt naar de eerste sneeuwvlokjes, slaat bij andere de stemming helemaal om. Met een winterdip heb je last van een slecht humeur door de korte en donkere dagen. Je hebt minder zin om naar buiten te gaan en bent minder actief. Je somber voelen, slecht kunnen opstaan en minder presteren en meer eetlust horen vaak bij een winterdip.

Hoe herken je een winterdip?

Een winterdip kan zich verschillend uiten, maar vaak komen één of meerdere van deze symptomen voor:

  • Je voelt je somber.
  • Je hebt minder behoefte aan sociale contacten.
  • Je bent voortdurend moe en ondanks extra slaap voel je je niet uitgerust.
  • Je gewicht neemt toe.
  • Je hebt minder zin in seks.
  • Je bent heel prikkelbaar.
  • Je verliest de interesse in de dingen om je heen.

Tips tegen een winterdip

  • Tip 1: Ga niet extra te slapen. Houd je aan een vast slaapritme, zo raakt je biologische klok het minste in de war.
  • Tip 2: Sport genoeg. Sporten zorgt ervoor dat er endorfine vrijkomt, waardoor je je beter voelt.
  • Tip 3: Eet gezond. Als de winterdip op de loer ligt zijn vitamines en mineralen extra belangrijk.
  • Tip 4: Ga zoveel mogelijk naar buiten om zo genoeg licht op te nemen.
  • Tip 5: Ga leuke dingen doen om actief en vrolijk te blijven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.