Treinen die te laat zijn of juist net te vroeg vertrekken. We kennen het allemaal wel. Zeker in deze periode van het jaar is het vaak raak. Blaadjes op de weg, wisselstoringen, koperdiefstal, kapotte bovenleidingen, je kan het je zo gek niet bedenken of de NS heeft het wel een keer gehad. En op excuses hoeven we niet te wachten. In Japan lijkt alles zo goed te gaan, maar waar ligt dat aan?
Vertraging in Nederland.
Een vertraging van een paar minuten. Wat maakt dat kleine verschil nou uit? Zeker waar, voor mij maakt het niets meer uit, ik moest namelijk toch tot het eindstation. Voor de mensen die vanmorgen nog over wilden stappen was het toch wel vervelend, zij misten namelijk hun overstap. In Nederland balen we hiervan, sturen we een appje of bellen we onze werkgever, en wachten we vervolgens chagrijnig op de volgende trein of overstap.
Vertraging in Japan.
In Japan gaat het er blijkbaar heel anders aan toe, daar rijden 99,2% van alle treinen op tijd. En de vertraging per jaar wordt niet gemeten in uren (of misschien zelfs dagen) maar in seconden. De reizigers krijgen zelfs een excuus van de conducteur als de trein meer dan een minuut vertraging heeft. Ook als het sneeuwt, regent, waait of als er blaadjes op het spoor liggen rijden de treinen gewoon op tijd.
Wij willen dat ook!
Waarom kan het daar wel en hier niet? Dat vroeg ik me ook af, dus ben ik gaan kijken naar de trein etiquette in Japan. Daar blijken regels te zijn waar mensen zich heel strak aan houden. Zo wordt van iedereen verwacht dat ze, voor de trein stopt, richting de uitgang gaan. En dat iedereen bij het instappen zover mogelijk de coupé inloopt. Twee regels die ervoor zorgen dat het in en uitstappen heel snel gaat en er geen vertraging ontstaat. Kortom, wij als reizigers zullen ook moeten veranderen. Misschien kunnen we dan een excuus van NS verwachten bij vertraging.