Betalen voor iets dat (nog) niet bestaat

Pre-orderen is het bestellen en betalen van een product voordat het uitkomt. Je reserveert een exemplaar en bent er zo zeker van dat je het product op dag één in huis hebt. Vaak zit er een leuke bonus aan het pre-orderen van media. Denk bijvoorbeeld aan een extra track op een cd of een optie voor het uiterlijk van je gamekarakter. In de marketingwereld heet die bonus een incentive, een prikkel dus.

Naast pre-orderen wil ik ook crowdfunding noemen. Op crowdfundingsites zoals kickstarter presenteren mensen ideeën voor producten waar jij in kan investeren. Hoe meer geld je geeft hoe leuker de incentives worden die je krijgt als het product klaar is.

Bij beide systemen koop je een product dat nog niet af is of nog niet eens bestaat! Dat is eigenlijk toch iets heel geks, of niet? Hoe goed die ene single van een album ook is, je kan niet weten hoe de rest van het album klinkt. Je geeft geld uit aan een product waarvan je van te voren niet weet of het goed is. Omdat de maker jouw geld al heeft ontvangen maakt het dus niet meer uit of zijn product goed is of niet, zolang de marketingcampagne zijn werk maar doet.

Ik betrap mezelf erop dat ik ook val voor deze incentives, maar dat ik wel steeds kritischer ben geworden. Mijn advies is: laat je niet misleiden door marketingcampagnes of waardeloze bonussen. Doe van te voren research of wacht tot het product uit is en er recensies te lezen zijn. Als jullie het niet erg vinden ga ik nu weer verder knallen met mijn Bullet-Brass EM1 Quantum-geweer.

Foto: Simon Cunningham

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.