De zoete kassa

Zaterdag ging ik boodschappen doen en nam me voor om alleen maar gezonde producten te kopen. De avond daarvoor had ik flink wat biertjes gedronken. Het mocht wel weer wat gezonder. Ik wist precies wat ik ging halen toen ik de supermarkt binnen liep. Als avondeten een salade met kip, als tussendoortje een doosje snoeptomaatje en als klap op de vuurpijl een fles verse jus. Toen ik alles had gevonden liep ik tevreden richting de kassa. Missie geslaagd! Ik ontweek natuurlijk die lange gangen met snoep, chips en alle andere lekkere dingen. Dan ben je bijna bij de kassa. Je doel in zicht, nog een paar stappen, maar daar staat het: grote rekken langs de kassa met allerlei lekkere dingen. Een zakje dropjes, pepermuntjes en kauwgummetjes, een paar winegums of toch maar die heerlijke chocoladereep? Je moet gewoon iets kopen.

Natuurlijk kocht ik weer een zakje snoep. Ik kon het echt niet laten. Gelukkig ben ik niet de enige die dit probleem kent. Het voedingscentrum heeft laten onderzoeken wat mensen nou eigenlijk van al dat snoep bij de kassa vinden. Wat blijkt nu? 59% van klanten vindt deze zogenoemde ‘opdringkassa’s’ vervelend. Dat is meer als de helft! Je vindt de opdringkassa’s ook helaas niet alleen bij de supermarkten. Ook bij andere bedrijven zijn de opdringkassa’s heel normaal geworden. Denk aan tankstations, met al hun repen snoep langs en voor de kassa. Maar ook bouwmarkten, sigarettenzaken of zelfs apotheken hebben nu ( dan wel ‘verantwoord’) snoepgoed bij of naast de kassa staan.

Gelukkig wordt er actie gevoerd voor minder zoetigheid bij de kassa. Ik vind het een goed plan. Ze zouden de hele winkel ook om kunnen gooien. Nederland moet toch gezonder worden? Meer groente en fruit en minder vet eten en snoep? Dit is de kans voor de supermarkten. Alle snoepgoederen aan het begin van de winkel en de groente naar voren. In het begin van de winkel kan ik namelijk nog makkelijk nee zeggen tegen zo’n zak snoep. Als ik wat langer tussen al het eten in de winkel heb gestaan wordt dat steeds lastiger. Raar dat het nu eigenlijk precies andersom is toch? Het lijkt het onmogelijk om de supermarkten dit plan uit te laten voeren. Het draait toch meestal om winst maken, ook ten koste van onze gezondheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.