Ping! Boem!

Even mijn WhatsApp checken voor het rode stoplicht. Oh! Het is alweer groen. Een tas links en een tas rechts aan mijn stuur en met één hand mijn fiets opstappen. Als mijn moeder dit ziet, zou ze zeker trots op me zijn. NOT!

Deze situatie zal voor velen wel herkenbaar in de oren klinken. Je telefoon gebruiken tijdens het fietsen is namelijk een veelvoorkomend probleem in het verkeer. Dat zeg ik niet alleen, maar dat is ook wetenschappelijk bewezen. Uit een enquête van het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (WOV) blijkt dat als je een mobieltje gebruikt op de fiets je het risico op een ongeluk met wel 40% verhoogt. 13 procent van de jongeren onder de 18 is een ‘smartphone-fietser’. Snel dat whatsappje checken of je status bijwerken op de fiets kan dus grote gevolgen hebben voor de andere weggebruikers!

Hoe kun je het voorkomen?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er ongelukken gebeuren. Ik denk dat iedereen wel door heeft dat je je smartphone beter in je tas kunt houden als je op de fiets zit. Maar de verleiding is toch heel groot. Ik heb eens nagedacht wat mij zou kunnen helpen om niet op mijn mobiel te kijken tijdens het fietsen. Een paar tips hebben mij geholpen, dus misschien heb jij er ook wat aan!

Als je muziek wilt luisteren tijdens het fietsen, maak dan van tevoren een afspeellijst met je favoriete muziek. Je telefoon blijft waar hij hoort, omdat je niet steeds een ander liedje hoeft te kiezen.

Het is belangrijk dat je degene waarmee je een gesprek hebt via WhatsApp ook zegt dat je op de fiets stapt. Geef aan dat je even niet kunt reageren, daar heeft iedereen wel begrip voor. Natuurlijk moet je zelf ook geen nieuw gesprek beginnen net voordat je op de fiets stapt.

Je telefoon gebruiken op de fiets is nog niet verboden. Wel kun je al een boete krijgen als je telefoneert of op je telefoon kijkt als je auto rijdt. De overheid maakt voor fietsers nog een uitzondering, zo’n verbod is schijnbaar niet te handhaven. Maar na dit onderzoek zou daar wel eens verandering in kunnen komen.

Voor het onderzoek van wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid klik hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.