Burn-out

Opgebrand

Steeds meer jongeren ervaren veel stress, wat uiteindelijk kan leiden tot een burn-out. De stress kan zo hoog oplopen dat je lichaam er op een bepaald moment gewoon mee stopt. Je bent dan zogezegd opgebrand. Je slaapt dan slecht, bent onzeker en soms zelfs angstig.

Jongeren hebben steeds vaker het gevoel te moeten presteren en voelen zich gestrest. Dit is niet altijd erg, stress zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. Je hart gaat sneller slaan, je spieren kunnen meer en je kan beter denken. Wanneer je lichaam in rust is, dan maak je geen stresshormonen aan maar juist hormonen om te herstellen. Maar als je lang stresst heeft je lichaam niet genoeg tijd meer voor herstel. De balans tussen stressen en herstellen is dan weg waardoor er een burn-out op de loer ligt.

Social media

Altijd online zijn kan ook zorgen voor veel stress. Het internet staat vol met foto’s van vrienden die gezellige dingen doen. Je kan hierdoor het gevoel krijgen dat je overal bij móet zijn en dat je niets mag missen. Dit is natuurlijk niet waar. De meeste mensen zetten alleen de leuke dingen op social media en zullen niet zo snel plaatsen dat ze een avondje in hun pyjama op de bank hangen… Lees ook dit thema eens.

Wat kan ik doen?

Hoofd leegmaken
Je hoofd leegmaken kan helpen om met frisse moed weer te beginnen aan alles wat je moet doen. Hoe je dit doet hangt af van wat je zelf fijn vindt. De één vindt het fijn om rustig te lezen of gamen, de ander gaat liever sporten. Ga in ieder geval iets doen wat je leuk vindt en leg alles wat jou stress geeft echt weg. Pc uit, schoolboeken opbergen en telefoon aan de kant.

Afspraken op school
Probeer met je mentor of vertrouwenspersoon afspraken te maken over huiswerk en toetsen. Misschien is het wel mogelijk dat je het iets rustiger aan doet of kan je hulp krijgen met plannen.

Mindfulness
Mindfulness gaat over aandachtstraining. Je kunt het vergelijken met krachttraining voor je brein. Deze oefeningen kunnen ervoor zorgen dat je je beter kunt focussen, dat je minder stress ervaart en dat je beter kunt leren. Eline Snel heeft een speciale mindfulness-app voor jongeren gemaakt. De Stilzitten App helpt je tot rust te komen en je te concentreren, zodat je beter kunt presteren op je werk, op school, of waar dan ook. De app vind je hier.

Huisarts
Blijf niet te lang rondlopen met stress. Een huisarts kan vaststellen of je echt een burn-out hebt en kan je vertellen wat je tegen je klachten kan doen.

Ivana is Vlogster. Zij heeft een burn-out gehad en beantwoordt vragen hierover:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.