Deepfake in reclame

Je scrolt door je feed en ziet opeens jouw favo beroemdheid een spelletje aanprijzen, of reclame maken voor een gok-app. Hoe kan dat? Door deepfakes. Dankzij nieuwe techniek kan je een video maken van een beroemdheid, terwijl het helemaal nep is.

Onderwerp Deep Fake Reclames

Wie

Deepfakes lokken TikTok gebruikers naar sites van ABN Amro en ING: ‘Heeft u een lening nodig?’

Ook wordt dit gedaan voor gok/casino apps. Die op het eerste gezicht ook onschuldig lijken.

Wat

Influencers worden gebruikt om jongeren te lokken naar bijvoorbeeld online casino’s. Boef, Mr Beast en Virgil van Dijk zijn al gebruikt in zo’n ‘reclame’. Deze reclames zijn te produceren in elke taal.

Wat 2.0

Wat is een deepfake?

Met deepfaketechnologie kan je video’s, foto’s, spraakberichten en ook teksten maken die echt lijken, maar niet echt zijn. Men kan dus video's maken waarin mensen dingen zeggen of doen die ze nooit gezegd of gedaan hebben.

Hoe

Een AI-gegenereerd persoon (zowel bekend als onbekend) vertelt dat je een lening moet afsluiten of je bank gegevens moet geven in ruil voor (gratis) geld. Maar dit blijkt oplichting te zijn en de personen zijn niet echt.

Herkennen

  • Let op randen van gezicht. Onscherp, verkleuringen
  • Let op de mond. Kloppen de bewegingen met wat er gezegd wordt
  • Is het filmpje bizar of ongeloofwaardig, te mooi om waar te zijn? Dan is het vast ook nep. Als je iets ziet, kijk dan ook naar andere bronnen, zoals nieuws sites om te kijken of het echt waar is.

Waar

Instagram, TikTok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.