Ojee, de examens komen er aan!

Heb ik last van examenstress?

Iedereen is zenuwachtig voor een examen! Vooral als het om een eindexamen gaat. Een beetje gezonde stress is niet erg, en houdt je juist scherp. Maar voel jij je erg gespannen, opgejaagd en ben je bang om het overzicht en de controle over de situatie te verliezen? Dan heb je waarschijnlijk last van examenstress. Je bent snel geïrriteerd, zelfs als het niets te maken heeft met examens of school. Je kan aan niks anders denken dan aan je examen en er spoken allerlei dingen door je hoofd zoals: ‘’Het lukt me niet, ik krijg een black-out’’, ‘’Ik ga zeker weten zakken!’’ of ‘’Mijn vriend heeft veel beter geleerd dan ik’’. Je kunt ook last hebben van lichamelijke klachten zoals trillen, zweten, hoofdpijn, rood worden, hartkloppingen, uitslag, buikpijn en misselijkheid.

Ontspanning

Om er voor te zorgen dat jij hier zo min mogelijk last van krijgt, kun je het beste zoveel mogelijk proberen te ontspannen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een warm bad of douche te nemen en daarna lekker op bed te gaan liggen met een boek. Kijk een leuke film of leef je uit op een computerspel. Houd je van sporten? Vooral doen, even wat afleiding is goed voor je. Het schijnt zelfs zo te zijn dat mensen die regelmatig sporten, hun geheugen beter werkt. Daarnaast is sporten ook goed tegen stress. Belangrijk is dat je er voor zorgt dat je voldoende slaapt. Nachtenlang doorleren heeft vaak geen zin. Je kunt beter goed uitgerust zijn zodat je voldoende energie hebt voor de dag zelf.

Daarnaast kunnen deze tips jou ook helpen:

  • Maak een goede tijdsplanning. Maak een overzicht van alle examens die je hebt en wanneer deze plaatsvinden. Zet in je planning wat je allemaal moet doen, hoe je het gaat aanpakken en wanneer.
  • Probeer al je negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten. Bijvoorbeeld: Wiskunde was erg moeilijk, maar in talen ben ik goed, dus dat gaat me gewoon lukken! Mooie compensatie punten.
  • Praat over je stressklachten. Als je het voor jezelf houdt, word je meestal nog meer gespannen. Lucht je hart eens bij een vriend(in) of je ouders. Voelt vast veel beter!
  • Wees niet te streng voor jezelf. Iedereen maakt fouten. Door een paar kleine foutjes zak je écht niet meteen!
  • Beloon jezelf na het harde werken. Dat heb je wel verdiend. Hier kun je ook naar uitkijken als je zo tegen je examen op ziet. Ga bijvoorbeeld iets doen met je vrienden of koop wat leuks/lekkers voor jezelf!
  • Ga samen leren met je vrienden. Dat is gezellig en je kan elkaar helpen waardoor je niet direct in de stress schiet als je het even niet meer weet.

Werkt helemaal niets van de bovenstaande tips? Dan kun je het beste naar de apotheek gaan en vragen naar homeopathische middelen speciaal tegen stress. Probeer goed voorbereid te zijn. Met of zonder deze tips, doe waar jij je het prettigst bij voelt. Goodluck!

Foto meisje: Jixar

Foto jongen: Roberto Bouza

Foto duim: Marco Raaphorst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.