Stotteren

In Nederland zijn er ongeveer 175.000 mensen die stotteren. Misschien stotter jij ook wel, of ken je iemand die hier last van heeft? Dan weet je vast ook hoe lastig dit soms kan zijn.

Gratis stockfoto met afspraak, bedrijf, binnen

Waarom stotter ik?

Veel mensen weten niet dat stotteren vaak erfelijk is. Als een van je ouders stottert of vroeger stotterde, dan is de kans groter dat jij daar ook last van hebt. Daarnaast kunnen emoties, moeheid en spanningen het stotteren verergeren. Als jij in je hersenen bedenkt wat je wilt zeggen, dan geven je zenuwen dat door aan je spieren. Je spieren maken dan de juiste klanken. Als je stottert, dan gaat er iets mis in die samenwerking tussen hersenen, zenuwen en spieren. Daardoor ga je woorden herhalen of verlengen.

Onzekerheid

Stotteren kan je erg onzeker maken. Misschien ken jij niemand anders die stottert, maar er zijn enorm veel stotteraars! Ook veel bekende mensen, waarvan jij het misschien niet eens wist. Zo werd de wereldberoemde acteur Bruce Willis vroeger gepest met zijn stotteren. Dat hield hem echter niet tegen om te gaan acteren. Laat je dus vooral niet wijsmaken dat je iets niet kan omdat je stottert! Meestal vermindert het stotteren ook met de jaren. En anderen hebben echt niet zoveel last van het feit dat jij stottert als je misschien denkt, dus niks om onzeker over te zijn.

Wat kan ik er tegen doen?

Stotteren is niet voor iedereen hetzelfde. Er zijn professionals die jou kunnen helpen met het stotteren, zoals de logopedist of een stotter-therapeut. Je kan daarnaast ook oefenen met de volgende tips van een ex-stotteraar:

  • Vertel je spiegelbeeld hoe je dag ging, alsof het iemand anders is. Dit kan raar voelen, maar je zal zien dat het steeds beter gaat.
  • Onthoud vervolgens hoe goed dit ging, voor wanneer je tegen iemand anders dan jezelf gaat praten.
  • Lees jezelf hardop voor. Dit leert je ook hoe je moet ademen tijdens het spreken.
  • Beeld je de woorden in voordat je ze uitspreekt. Dit kan afleiden van het stotteren.
  • Praat rustig en wees vooral niet bang om af en toe pauze te nemen tussen de woorden in.
  • Beeld je in dat het wél lukt in plaats van bang te zijn. Juist dan gaat het spreken makkelijker.

Alfabetlettertekst Op Zwarte Achtergrond

Get The Flow

Sanne Hans (ook wel Miss Montreal) is een bekende stotteraar. Een aantal jaar geleden kwam zij met een app die jou kan helpen bij het stotteren: 'Get The Flow'. In de video hieronder vertelt ze over deze app en hoe die jou kan helpen.

Hulp nodig?

Ga even langs bij de huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar een stottertherapeut of een logopedist. Ook zijn er in meerdere plaatsen groepsbehandelingen.

Meer info

  • Op stotteren.nl kan je verhalen lezen van andere jongeren die stotteren.
  • Daarnaast vind je op stotteren.nl meer informatie over stotteren voor jongeren.
  • demosthenes.nl is een site voor en door mensen die stotteren met allerlei informatie.
  • Download hier de Get The Flow Ap van Sanne Hans en Ali B
  • Als (faal)angst een rol speelt bij het stotteren, lees dan het thema: “Ik kan het wel?!”

Of ga naar ons forum en deel jouw verhaal!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.