Verslaafd aan suiker?

Koekjes, snoepjes en taartjes zijn erg lekker, maar ze zitten vol met suiker en zijn dus niet erg gezond. Dat wist je waarschijnlijk al. Maar wist je ook dat er suiker zit in appels en zelfs in volkoren crackers? En wist je dat je lichaam ook suiker nodig heeft om energie te krijgen? Gezond eten is belangrijk, maar het kan ook lastig zijn. Zeker over suiker wordt veel gezegd. Daarom vertellen wij je alles wat je moet weten over suiker en hoe je er gezond mee omgaat.

Verslavend

Suiker wordt wel eens vergeleken met drugs. Die vergelijking klopt een beetje, maar niet helemaal. Suiker zorgt er voor dat er in je hersenen dopamine wordt aangemaakt, waardoor je je gelukkig voelt. Als dat hormoon weer verdwijnt, wil je opnieuw dat geluksgevoel, dus wil je meer suiker. Drugs doen dat ook. Het grote verschil tussen drugs en suiker, is dat suiker niet verslavend is. Toch kan je er heel veel moeite mee hebben om van snoepjes en koekjes af te blijven. Het kan dan best voelen alsof je suikerverslaafd bent.

Natuurlijke suikers en zoetstoffen

Er wordt nog wel eens gedacht dat natuurlijke suikers beter voor je lichaam zijn dat gewone suikers. Natuurlijke suikers zijn bijvoorbeeld honing, dadels of siropen. Dat klinkt goed, maar helaas is het niet waar. Voor je lichaam maakt het niet uit namelijk. Natuurlijke suiker is dus geen vervanging voor normale suiker. Let hier dus goed op als je in de winkel op de verpakking kijkt. Als er honing in je product zit, in plaats van suiker, is het niet gezonder.

Zoetstoffen zijn stoffen die ook worden gebruikt als alternatief voor suiker. Het voordeel van zoetstoffen is dat ze inderdaad geen calorieën bevatten en er dus niet voor zorgen dat je aankomt. Maar, zoetstoffen worden wel vaak toegevoegd aan eten waar je lichaam geen voedingsstoffen uit kan halen. Je bent je lichaam dus aan het vullen met eten of drinken, waar je lichaam niks aan heeft. Het is een stuk beter om iets te eten of drinken waar je lichaam mineralen, vitaminen en vezels uit kan halen.

Verstopte suiker

Om eten extra zoet en extra lekker te maken, stopt de fabrikant veel suiker in eten. Er zit bijvoorbeeld suiker in soep in blik, sauzen en crackers. Door al die extra suiker krijgen de meeste mensen wel 110 gram suiker binnen per dag, terwijl je maar de helft nodig hebt. Kans is groot dat jij ook elke dag veel meer suiker eet dan je denkt!

Producten vermijden waarin toegevoegde suiker zit is lastig. Bij de ingrediënten staat niet altijd duidelijk dat er suiker toegevoegd is, omdat er veel verschillende namen voor suiker zijn. Bij producten waar geen toegevoegde suiker in zit, staat het ook vaak apart op de verpakking. Als je zeker wilt weten dat er geen verstopte suiker in je eten zit, kan je jouw eten beter zelf maken zonder pakjes of zakjes te gebruiken.

Overgewicht en obesitas

Suiker is de brandstof voor je lichaam. Maar als je meer suiker binnen krijgt dan je lichaam verbrant, verandert jouw lichaam de suiker die over is in vet. Dit kan overgewicht veroorzaken. Als je overgewicht hebt, ben je zwaarder dan je voor je lengte zou moeten zijn. Bij overgewicht heb je een grotere kans op hart- en vaatziektes. Als je heel erg veel overgewicht hebt, dan noem je dat obesitas.

Diabetes

Te veel suiker en ongezond eten kan ook leiden tot diabetes type 2, ook wel suikerziekte genoemd. Mensen die diabetes type 2 hebben, voelen zich vermoeid en futloos, moeten vaak plassen en hebben infecties die regelmatig terugkomen, zoals een blaasontsteking. Als je diabetes type 2 hebt moet je medicijnen nemen, gezond eten en veel bewegen.

Tanden

Dan is er nog een nadeel van suiker: het is ontzettend slecht voor je tanden. Door suiker worden bacteriën in je mond veranderd in zuur. Dat zuur gaat in je tanden bijten en daardoor krijg je gaatjes.

Minder suiker eten

Er zijn een paar tips om van al die suiker af te komen:

  1. Stop helemaal met suiker eten. Als je twee weken geen suiker hebt gegeten, zal je merken dat je er écht minder zin in hebt.
  2. Sport vaak. Door regelmatig te sporten heeft je lijf minder zin in suiker.
  3. Leer jezelf gezonde gewoontes aan. Wen er aan om komkommer met humus of snoeptomaatjes te eten als je tv kijkt in plaats van een doos koekjes.

Als je een tijd lang écht weinig suiker hebt gehad kan een snoepje of chocolaatje op zijn tijd echt wel weer.

Als het op suiker aankomt kan je extra suiker, zoals koekjes en snoepjes, dus beter vermijden. Ook toegevoegde suiker kan je beter uit de weg gaan, je lichaam haalt namelijk genoeg suiker uit gezonde producten.

Ben jij bang dat je te veel suiker eet of te ongezond eet? Je kan altijd hulp krijgen bij je huisarts of een diëtist. Meer informatie kan je vinden op https://www.thuisarts.nl/overgewicht/ik-heb-overgewicht.

En wil je praten over gezond eten of overgewicht, dat kan altijd op ons forum.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.