Welterusten! Of toch niet?

Heb jij wel eens moeite om in slaap te komen? Je bent niet de enige. Ongeveer 1 op de 5 jongeren heeft last van slaapproblemen. Waarom hebben juist jongeren vaak moeite met slapen en hoe kom je ervan af?

Wat is een slaapprobleem?

Slaap is voor iedereen anders. Iemand kan voor zijn gevoel prima geslapen hebben, terwijl een ander dat helemaal niet zou vinden. Uren wakker liggen voordat je in slaap valt, ’s nachts vaak wakker worden of ’s ochtends veel te vroeg wakker zijn; als je hier minstens drie keer per week last van hebt, kunnen het slaapproblemen genoemd worden.

De meeste jongeren hebben ongeveer 8 uur slaap per nacht nodig. Tijdens je slaap wordt je hele dag verwerkt en herstelt je lichaam zich. Als je te weinig slaapt, herstelt je lichaam dus niet goed.

Waarom is slapen zo belangrijk? Bekijk deze video om erachter te komen:

Heb jij een slaapprobleem?

– Je voelt je vaak moe en lusteloos
– Je vraagt je af hoe je leven eruit zou zien met meer energie
– Je wordt vaak en snel boos op anderen
– Je kunt je niet concentreren op bijvoorbeeld je huiswerk
– Je valt in slaap onder de les of op werk

Allemaal ja’s? Dan heb je waarschijnlijk last van een slaapprobleem. Praat erover met je ouders of ga eens langs bij de huisarts. Zij kunnen je helpen om ervan af te komen.

Waarom hebben jongeren er vaak last van?

Veel jongeren hebben wel eens moeite met slapen. Dit komt meestal door de puberteit. Je biologische klok verschuift dan: je wordt meer een avondmens. Pubers vallen dus pas laat in slaap, maar worden ’s ochtends wel weer vroeg op school verwacht. Ze vallen niet eerder in slaap dan volwassenen, maar hebben wel twee uur meer slaap nodig. Het gevolg: een slaaptekort! Veel mensen vinden daarom dat scholen later moeten beginnen.

Ook het licht van mobiele telefoons of laptops kan een reden zijn waarom jongeren slechter slapen. Door het blauwe licht van de schermpjes schuift je biologische klok nog verder op naar een later tijdstip.

Wat kun je doen als je niet kunt slapen?

Deze tips kunnen je misschien helpen om beter te slapen:

  1. Kijk een uur voordat je gaat slapen niet meer op je telefoon en laptop;
  2. Maak in ieder geval gebruik van de app ‘Twilight’. Deze app heeft een ‘Blauw licht-filter’ waardoor je biologische klok niet meer verder opschuift.
  3. Pas op met grote verschillen in bedtijden doordeweeks en in het weekend. Dit kan je ritme door de war gooien!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.