Zzz ik ben moe…

Slapen is heerlijk, je wordt er eigenlijk altijd beter van. Maar hoe zorg je ervoor dat je precies het aantal uren slaap krijgt dat je nodig hebt? Wat als in één keer in slaap vallen niet lukt bijvoorbeeld? Hoe val je makkelijk in slaap?

Genoeg slaap

Als je ouder wordt, heb je steeds iets minder slaap nodig. Wij, jongeren, hebben zo’n 9 á 10 uur slaap per dag (of zeg maar nacht) nodig. Als je genoeg slaapt, ben je uitgerust, je lichaam herstelt en je hersenen kunnen informatie verwerken. Heb je te weinig slaap gehad? Dan kun je minder goed leren voor die ene toets of ben je chagrijnig en prikkelbaar. Wist je dat het computertijdperk waar we nu in leven het grootste gevaar is als het gaat om slaap?

Tips voor een goede nachtrust:

Vermijd koffie, frisdrank en alcohol vlak voordat je gaat slapen
Een kopje koffie of een glas cola houd je wakker en alert, zo val je dus moeilijker in slaap. Voortaan misschien een kopje thee of een glas water?
Ritme
Zorg voor een vast slaappatroon. Zo voel je steeds beter aan wanneer je moe wordt! Elke avond ongeveer dezelfde tijd naar bed is het beste voor je lichaam. In het weekend kun je natuurlijk een uitzondering maken als je wat langer uit kunt slapen!
Ritueel
Net als je ritme is het een handige tip om een vast ritueel te hebben voordat je naar bed gaat. Bijvoorbeeld vanaf een uur voordat je gaat slapen Netflix uit en gewoon even lezen, rustige muziek luisteren, tekenen of een beetje yoga doen.
Eet niet vlak voor het slapen
Eten is niet handig vlak voor het slapen. Je lichaam moet dan dan weer gaan verwerken en daardoor slaap je niet lekker. Heb je toch erge trek, laat die zak chips dan liggen en kies voor iets lichts, zoals een stuk komkommer, een cracker of een tomaat.
Geen dutjes overdag
Als je slecht hebt geslapen is het o zo verleidelijk om ergens op de dag een dutje te doen. Niet doen… Je bent dan ’s avonds weer minder moe en daardoor val je moeilijker in slaap. Hou je toch van dutjes? Doe ze dan kort (maximaal een half uur) en met een vast ritme, zodat je lichaam eraan went!
Hoeveel slaap je nodig hebt, hangt trouwens van veel dingen af: van je leeftijd en van je leefgewoontes maar ook van je genen. Met genoeg slaap heb je minder stress, een beter concentratievermogen, ben je vrolijker en onthoud je dingen langer. Probeer er dus zo vroeg mogelijk achter te komen hoe het bij jou werkt met die slaap!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.